Pages

Friday, October 9, 2009

BUAH LONGAN PEMBERI TENAGA


hari ini saya ingin berkongsi khasiat buah yang disukai ramai orang.........

Buah longan atau nama botaninya dimocarpus longan digemari kerana rasanya yang manis dan sedap di makan begitu sahaja.jika tidak disebabkan imigran dari china yang membawanya ke negara ini mungkin kita tidak dapat menikmati keenakan buah ini.
Buah longan dikatakan adik kepada buah laici kerana ia lebih kecil saiznya. Dalam masyarakat china buah longan jarang di makan begitu sahaja biasanya mereka menggunakan buah ini dalam perubatan. Terdapat pelbagai vitamin dan mineral yang terkandung dalam buah longan. Antaranya zat besi ,magnesium, fosforus, potassium, dan sejumlah besar vitamin A dan C. buah longan juga dikatakan mempunyai sebatian fenolik di dalam buahnya seperti asid gallik, corilagin dan asid ellagik. Ini menunjukkan buah longan meempunyai bahan antioksidan pelindung hati.
Bahagian tanaman longan yang paling menonjol manfaatnya adalah bahagian buah. Namun begitu bahagian yang lain seperti akar, biji, daun dan pokoknya juga mempunyai manfaatnya tersendiri. Akar dan daunnya mempunyai quertin dan quercitrin . akarnya boleh membersihkan saluran air kencing dan melancarkan peredaran darah .daunnya pula boleh digunakan untuk ubat anti radang dan meredakan demam.
Bijinya walaupun keras tetapi mempunyai khasiat antaranya untuk menghilangkan rasa sakit . bahagian biji juga mempunyai khasiat lain antaranya bermanfaat sebagai bahan pembuat syampu rambut kerana kandungan saponin yang dapat menghasilkan buih yang banyak.
Isi buah longan dikatakan boleh bertindak sebagai stomatik(agen yang merangsang aktiviti rembesan dig aster dan digunakan sebagi tonik untuk meningkatkan selera makan ), febrifuge (rawatan atau ubat yang megurangkan atau mencegah demam ), dan vermifuj( sebarang ubat atau agen kimia yang digunakn untuk singkirkan cacing dari usus). Air rebusan buah yang telah dikeringkan boleh digunakn sebagai tonik dari rawatan imsonia . buah lonagn juga boleh meningktkan stamina kerana mempunyai sukrosa, protein,lemak, glukosa, dan asid tartaric, bagi ibu hamil yang lemah atau slps bersalin dikatakn baik untuk mendapatkan kembali tenaga yang hilang. Namun perlulah meminta nasihat doctor terlebih dahulu. Manfaat lain apabila memakan buah longan secara teratur dapat mengurangi demam, menambah nafsu makan, mencegah anemia dan rambut beruban.
Slps ini kita bolehla menikmati keenakan buah longan ini dengan mendapat khasiatnya sekali.namun harus diingat jangan berlebihan keran dikhuatiri member kemudharatan lain pula.
Sumber: mingguan wanita

0 comments:

Post a Comment