Pages

Saturday, January 2, 2010

filem 2009


penhujung tahun 2009 ini kita di sajikan dengan filem-filem yg hebat terutamanya dari luar negara.bukan berniat ingin mengagungkan filem2 dari luar tetapi itulah realiti yg perlu diterima oleh kita semua.antara yg menarik perhatian saya ialah filem AVATAR. filem arahan james cameron ini dilihat sebgai sebuah filem yg cukup hebat untuk tahun 2009 ini. walaupun dari segi logiknya cerita yg di paparkan tidak wujud realitinya tetapi bagi sesiapa yg melihat filem ini rata-ratanya berpuas hati dengan kehebatan dari filem ini,dari segi plot cerita higgalah ke barisan pelakonnya yg berjaya menghidupkan cerita ini.walaupun filem ini banyak menggunakan teknik CGI,namun penonton yg menonton filem ini terasa seolah-olah latar belakang yg di gunakan seperti realiti, seolah -olah kita dibawa bersama-sama merasai pengalaman mengembara bersama filem ini dari awal hinggalah ke akhir filem ini.tahniah pada pengarah filem yg berjaya menghasilkan filem sehebat ini.satu lagi filem yg menarik perhatian saya untuk tahun ini ialah filem 2012.bagi saya fielm ini tidak ada bezanya dengan filem armegadon dan the independent day.plot yg digunakan hampir sama.tetapi apa yg menarik ialah impak yg di berikan sedikit berbeza dari filem2 lain. bagi saya yg beragama islam dan percaya kan wujudnya hari kiamat, filem ini sedikit sebnayak menginsafkan diri saya sebagai hamba ALLAH di muka bumi ini.mugkin gambaran yg diberikan di dalam filem ini berbeza dari apa yg sebenarnya akan berlaku tetapi ia sedikit sebanyak memeberi gambaran bagaimana hari kiamat itu akan berlaku.lebih2 lagi kalau dilihat pada hari ini bermacam- macam bencana alam yg berlaku di sana di sini. dari gempa bumi,taufan, letupan gunung berapi,banjir tsunami dan berbagai lagi bencana alam yg berlaku, menunjukkan betapa bumi in sebenarnya sudah tua. didarat ,di udara ,d air seolah-oalh sudah tidak aman lagi di tambah lagi dengan peperangan yg tiada henti.seolah-olah sudah tidak wujud kamanan lagi di muka bumi ini. ketika melihat filem ini terdetik di hati langkah bagusnya jika ada pengarah filem di malaysia ini yg boleh menghasilkan filem seperti ini. filem yg lebih beracuankan islam .yg mengikut landasan quran dan sunnah.mungkin jika terhasil filem seperti ini ia boleh memberi keinsafan pada penonton dan menyedari sebenarnya kita sudah tidak banyak waktu lagi di muka bumi ini.tetapi apa yg saya lihat pengarah filem hari ini berlumba-lumba menghasilkan filem2 seram dan berunsur mistik yg kadang2 di lihat seolah2 hampir terkeluar dari batasan agama kita. memang di dalam islam sendiri kita percaya adanya jin dan iblis tetapi kadang2 apa yg saya lihat,seolah-olah kita di suruh takut kepada jin dan iblis ini lebih dari kita takutkan ALLAH.Sedangkan islam tidak mengajar kita takut pada jin dan iblis cuma kita di suruh percaya kewujudannya.sebenarnya masyarakat kita hari ini masih pada mentaliti yg sama dalam kepercayaan pada perkara2 tahyul ini, walaupun beribu filem dan drama seram yg di tayangkan kononnya akan mengubah mentaliti masyarakat kita terhadap hantu dan perkara thayul ini ,namun bagi saya ia bukan mengubah malah megukuhkan lagi mentaliti kita supaya takut pada jin dan iblis ini.mungkin bagi sesetengah org akan membidas kenyataan saya ini tetapi bagi saya inilah yg dapat saya simpulkan mengenai filem2 di malaysia.filem2 seperti ini bagi saya sekadar untuk hiburan ringan di waktu lapang bagi mengisi kekosongan waktu saya.industri kita kehausan wadah2 filem yg bermutu dan punya nilai tersendiri dengan acuan kita sendiri dan bukan menciplak dari acuan luar yg kadang2 terkeluar dari budaya kita.diharap suatu hari nanti akan lahir pengkarya2 seni yg lebih peka dan sensitif dan bukan pengkarya2 filem yg hanya memikirkan keuntungan semata.

0 comments:

Post a Comment