Pages

Wednesday, March 9, 2011

pendakian yang mencabar


hujung minggu yang lepas sekali lagi aku mencabar diri dengan mndaki gunung. kali ini gung yg ku daki ialah gunung liang ditanjung malim. gunung yang berketinggian 6000 kaki lebih ini mempunyai trek yng agk mncabar.mlm 4 mac 2011 kmi bertolak menaiki bas ke behrang,perjalanan kali ini tidak lama hanya memakan masa dlm 1 jam stgh dr serdang ke behrang.kami tiba di stesen petronas behrang sebelum di bawa ke empangan sg dara menaiki pajero. kami tiba di sungai dara kre2 pukul 3 pagi. kami terus mendirikn khemah untuk tidur sebelum memulakn pendakian esok pagi.

setelah selesai sarapan dan bersolat subuh kami bersiap2 untuk memulakan pendakian. setelah bacaan doa selesai kami pun memulakan pendakian kami. ketika itu hati kecil ku tertanya2 mampukah ak smpai ke puncak, kerana menurut kata guide trek ke puncak agk mencabar kerana keadaannya yang mencanak.kali terakhir aku mendaki lebih kurang 5 buln lpas, aku cuma mmpu brharap allah mmberi aku kekuatan tuk smpai ke puncak. perjalanan ke puncak mengambil masa hampir 7 jam lebih, DENGN KEADAAN TREK YANG MNCANAK DITAMBAH lagi trek yng licin dan keadaan hujn ketika itu mmg btul2 menguji kesabaran aku. ketika itu aku terfikir agaknya beginilah keadaan org2 terdahulu ketika mereka berhijrah dari satu kawasan ke satu kawasan.penuh kesusahan dan kesukaran tapi berkat kesabaran dan semangat mereka berjaya meneroka. mmg benar jnji ALLAH itu selagi DIA menginginkan ia terjadi maka akn trjadi walaupun sukar.

sampai di puncak tiada kata yang dapt dilafazkan kecuali syukur kerana aku akhirnya berjaya smpai ke puncak. dari puncak kami dapat melihat proton city dan keseluruhan kawasan tanjung malim. subhanallah..maha besar ALLAH.

selps mkn tengahri kami bersiap untuk turun ke kaki gunung. kali ini ia lebih mencabar kerana kami perlu menurun ke bawah. trek yng licin mmbuatkn aku terjatuh beberapa kali hampir 4 jam akhirnya kami smapai ke kaki gunung. kami sempat bermandi- manda di empangan sungai dara smbil menuggu kawn2 yng lain yang masih dlm perjalanan.

syukur semua selmat smpai ke kaki gunung dan terus pulang ke kuala lumpur kerana isnin kami perlu bekerja seperti biasa.

betullah kata pepatah, jauh perjalanan luas pemandangan. lain gunung yang di daki lain pengalaman yang diperolehi.bila mndaki apa yang penting kerjasama dan kesabaran.kejayaan boleh di capai dengan kesepakatan. kerjasama dari rakan sependakian sgt dihargai.

0 comments:

Post a Comment